När det inte fungerar
Nedan följer lösningar på de allra vanligaste problemen.
Observera att vi enbart stöder från Android version 4.4 och iOS 11 för våra appar.
Innan du kontaktar kundservice, kontrollera gärna om svaret du söker finns besvarat nedanför.
# 1. Starta om
Förvånansvärt många fel i datorer, surfplattor och mobiltelefoner försvinner efter en omstart. Stäng av enheten helt, vänta några sekunder och starta den därefter på nytt.
# 2. Felmeddelandet ”Unauthorized” (obehörig) dyker upp när jag försöker läsa e-tidningen i webbläsaren Safari
Detta beror på en inställning i Safari; ”Förhindra spårning mellan webbplatser” får INTE vara aktiverat. För att stänga av det, vänligen hitta inställningen via
Safari > Inställningar > Integritet > bocka ur ”Förhindra spårning mellan webbplatser”.
# 3. Tillåt cookies
Vi använder oss av cookies när du loggar in på våra sajter, därför kan det skapa inloggningsproblem om cookies och/eller tredjepartscookies är blockerade. Kontrollera därför så att cookies är tillåtna i din webbläsare, du hittar hur man gör här.
#4. Logga ut och logga in igen
Om du har problem med att komma in på våra tjänster kan det ibland hjälpa att logga ut och logga in igen. Prova även att logga in från en annan enhet eller webbläsare. Om du till exempel använder Firefox så kan du testa med Google Chrome istället.
#5. Kontrollera inloggningsuppgifter
Du kan ha ett gammalt användarnamn och/eller lösenord sparat i din webbläsare/app. Testa att tömma e-post och lösenordsrutorna, skriv sedan in dina uppgifter utan att välja det försparade alternativet. För att säkerställa att du försöker logga in med rätt lösenord, återställ det gärna. Du gör det via Glömt ditt lösenord på vår kundserviceportal. Du kommer då få ett mejl till den e-postadress du har registrerat hos oss. Ser du inte mejlet, kontrollera din skräppost.
#6. Uppdatera
Kontrollera att operativsystem, webbläsare och appar är uppdaterade till senaste versionerna.
Vi supporterar inte längre inloggning via Internet Explorer. För våra appar har vi stöd från Android version 4.4 och iOS 11.
Använder du Internet Explorer behöver du byta till en annan webbläsare, exempelvis Microsoft Edge eller Google Chrome.
#7. Radera appen och hämta den på nytt
Om du har problem med e-tidningsapppen (NWT Media E-tidningar) eller nyhetsappen kan du pröva att radera appen från din enhet och ladda hem den på nytt från App Store eller Google Play.
För att radera en app i iOS: Tryck på och håll ned fingret på app-ikonen. Tryck på Ta bort app. Tryck på Radera app och sedan på Radera för att bekräfta.
För att radera en app i Android: Tryck lätt på app-ikonen tills en verktygsmeny dyker upp. Tryck på ”Avinstallera”.
Du kan också sköta detta via App Store eller Google Play butiken. Sök bara fram appen så hittar du alternativ för att ta radera/avinstallera den.
Ibland kan du trots ominstallation behöva rensa data och cache.
#8. Kontrollera nätverk och anslutning
Ibland uppstår problem med internet-uppkopplingen. Testa att du kan nå andra vanliga sajter. Om det är segt och du har en trådlös router kan avståndet till routern ha betydelse.
Routern kan ibland också behöva startas om, eller uppdateras. Mät upp hastigheten på din uppkoppling via en tjänst som fast.com eller bredbandskollen.se.
Testa att ansluta dig via kabel, eller via ett annat nätverk, till exempel mobilnätet (5g/4g nätverk) eller ett offentligt wi-fi-nätverk (på t.ex bibliotek eller kafé). Om du inte är ansluten till ett wifi så kontrollera att den app du försöker använda får använda mobildata.
Många nätverk utomlands, på till exempel hotell och lägenhetskomplex, är begränsade, vilket kan innebära att du inte har tillåtelse att ta del av alla våra tjänster, typ e-tidningen.
#9. Kontakta Kundservice
Om du behöver personlig hjälp kan du kontakta kundservice på 054-199750. Vill du hellre mejla oss kan du självklart göra det via prenumeration@hjotidning.se. Vi har även en chatt som är öppen vardagar 7-16, som du kan hitta här.
Felsökning kan vara komplicerat. Men försök gärna identifiera problemet innan du kontaktar oss.
Det finns mängder av olika systemversioner, webbläsare, enheter och operativsystem så ju mer information du kan ge till oss desto större möjligheter har vi att hjälpa dig.
Ha gärna svar på dessa frågor när du kontaktar oss:
- Vilken tjänst hos oss gäller det (Plus-artiklar eller e-tidningen i appen eller via webbläsare…)
- Typ av enhet (mobil, dator eller surfplatta…)
- Enhetsmodell (Iphone 13, Samsung Galaxy S22…)
- Operativsystem (iOS, Android, Windows 10, MacOS…)
- Webbläsare, med versionsnummer (om det gäller en webbläsarfråga, Safari, Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox…)
- Beskrivning av problemet
- När problemet uppstod (datum)